„JEM TYLE CO MOJA KOLEŻANKA I NIE CHUDNĘ…”

  • Zastanawiasz się, dlaczego nie chudniesz skoro jesz tyle, ile twoja koleżanka?
  • Ty w pracy zjadasz tylko małą kanapkę przez 8h, a twoja koleżanka, siedząca obok 4 posiłki i nadal jest szczupła?
  • Nie wiesz co robisz źle i irytujesz się?
  • Zaczynasz katować się na siłę rodzajem aktywności fizycznej, za którym nie przepadasz lub próbujesz różnych diet?

CHCESZ DOWIEDZIEĆ SIĘ DLACZEGO? PRZECZYTAJ TEN ARTYKUŁ

Czym są kalorie?

Kilokalorie, potocznie zwane „kaloriami” to nic innego niż TWOJA WŁASNA WALUTA. Twój organizm potrzebuje konkretnej ilości energii, aby serce mogło bić, narządy mogły pracować czy abyś był/a w stanie wstać rano i iść do kuchni po szklankę wody. Im więcej energii zużywasz w ciągu dnia, tym więcej twoje ciało potrzebuje, abyś go dostarczył/a w postaci pożywienia. 

Przykład: Jeśli w poniedziałek cały dzień siedzisz przy biurku, a we wtorek po pracy udasz się na siłownie- to twój organizm będzie miał wyższe zapotrzebowanie we wtorek, czyli na przykład możesz zauważyć zwiększony apetyt tego dnia lub na następny dzień.

UWAGA!

Pamiętaj, że organizm nie da się oszukać. Jeśli dłuższy czas jesz bardzo mało, bo np. chcesz schudnąć i jeszcze zaczynasz zwiększać aktywność fizyczną to: 

  • Zaczniesz być osłabiony/a, zmęczony/a;
  • Twoje zapotrzebowanie kaloryczne (czyli to, ile potrzebujesz kilokalorii w ciągu dnia) zacznie się zmniejszać, bo organizm musi dostosować się do „gorszych czasów”;
  • Zaczniesz tracić mięśnie;
  • Mogą pojawić się wahania nastroju;
  • Od czego zależy, ile kilokalorii potrzebujesz?
  • Podstawowa przemiana materii- to ilość kilokalorii, jaką potrzebujesz, aby po prostu „ŻYĆ”. Jest ci potrzebna, aby twoje serce biło, abyś oddychał/a czy np. w celu produkcji hormonów;
  • Codzienna aktywność- nie mowa tu o treningach, ale o tym czy jedziesz do pracy autem, a może wybierasz pójście pieszo, robienie zakupów, zabawy z dzieckiem czy prace w ogrodzie;
  • Aktywność treningowa;
  • Termiczny efekt pożywienia- część kilokalorii, które spożywasz zostanie poświęcona na to, aby ten posiłek strawić, wchłonąć i zmetabolizować. To około 10% spożytych kilokalorii. 

Czym jest BILANS ENERGETYCZNY?

Wyobraź sobie wagę szalkową. Jedna strona to energia, którą potrzebujesz, a druga strona to energia, którą dostarczasz z pożywieniemJeśli stale dostarczasz więcej niż potrzebujesz to będziesz zwiększał/a swoją masę ciała. Natomiast jeśli dostarczasz mniej niż potrzebujesz to twoja masa ciała będzie spadała. teraz przypomnij sobie co było zapisane pod słowem ,,uwaga”. Redukcja masy ciała powinna być bardzo uważnie przeprowadza, ponieważ bardzo łatwo przesadzić i wprowadzić organizm w „stan przetrwania”, co spowoduje gorsze samopoczucie czy np. spadek tkanki mięśniowej. 

TERAZ PEWNIE ZASTANAWIASZ SIĘ „TO ILE POTRZEBUJĘ TYCH KALORII Nie martw się, nie musisz tego wiedzieć! Zapraszam Cię na konsultację, na której dzięki analizie twojego ciała, wykonanej na profesjonalnym urządzeniu doradzę Ci ile powinieneś jeść, co możesz zmienić i jak to zrobić.

Podobne wpisy